Новаліс, німецький поет доби Романтизму, писав: «Якби ми володіли фантастикою, так, як ми володіємо логікою, то було б відкрито мистецтво вигадування». І то було б по-справжньому корисне мистецтво! Адже уява, як і логіка, неабияк допомагає і митцям, і науковцям, і всім, хто змінює світ на краще. Може, ми так і не доповнили логіку фантастикою, як мріяв поет, але вже маємо напохваті ігри, що допомагають розвинути творчу уяву.
Гра «Шукаю родичів»
Мета: учити дітей класифікувати об’єкти на картині.
Дитині пропонують знайти «родича» об’єкта, тобто об’єкт, що належить до тієї самої категорії, наприклад:
а) природний світ (трава, небо, земля, ліс, собака, цуценята, береза, молоко);
б) рукотворний світ (буда, миска, огорожа, мотузка);
в) жива — нежива природа (каміння, ріка; рослина, тварина);
г) ціле — частина (собака — голова, хвіст, лапи, тулуб);
д) за місцем перебування (галявина — береза, ялина, кущі, трава);
е) за функціями (споруда — будинок, буда, огорожа; посуд — миска — глибока, мілка).
Гра «Шукаю друзів»
Мета: учити встановлювати емоційно-духовні зв’язки і взаємодію об’єктів на рівні «добре — погано»; учити дітей обґрунтовувати ці зв’язки.
Дітям пропонують об’єднати лініями розрізнені картинки, знайшовши і пояснивши зв’язок між ними. Гра схожа на попередню, але в цій грі поняття, які потрібно поєднати, не мають обов’язково належати до однієї категорії. Можливий, наприклад, такий зв’язок: «ведмежа — сосна», «сосна — небо»… Пояснити цей зв’язок можна так: «Ведмежда вміє залазити на сосну, сосна тягнеться вгору, до неба».
Гра «Хто більше»
Мета: розвивати пам’ять, спостережливість, словниковий запас.
У грі перемагає той, хто назве більше предметів на небі, на землі, на носі, на даху тощо.
Гра «Хтось губить, хтось знаходить»
Мета: розвивати творчу уяву, здатність поєднувати властивості об’єктів, щоб створити новий.
Дітям пропонують назвати два об’єкти, а потім уявити та описати ситуацію, коли один об’єкт втрачає якусь властивість, віддаючи її іншому. Наприклад: «Корова рогата, а кошеня ні. Якби корова віддала свої роги кошеняті, то корова була б безрога, а кошеня рогате».
Гра «Іду, як…»
Мета: розвивати емпатію, здатність співчувати.
Ведучий повідомляє про стан персонажа. Наприклад, йому холодно, жарко, сумно, він мокрий, наляканий, щасливий. Дитина має пройти кімнатою так, наче вона на місці цього персонажа. Далі можна пропонувати неможливі варіанти: пройти, як людина, зроблена з піску, з каменю, з дерева, глини, трави, заліза.
Гра «Коло перевтілень»
Мета: розвивати пам’ять, увагу, уяву, акторські здібності, учити дивитися в очі один одному, співпереживати, емоційно відгукуватися на стан інших.
Ведучий або перший учасник у колі заявляє про себе, наприклад: «Іринка — ягідка». Друга дитина повинна повторити цю заяву й заявити щось про себе, наприклад: «Іринка — ягідка, Оля — яблучко». Третій учасник повторює слова двох попередніх дітей і додає свою назву. При цьому кожен учасник намагається підтримати товариша, показуючи йому жестами, мімікою свій образ. Перемагає той, хто зміг відтворити найдовший ряд слів.
Гра «Живі картинки»
Мета: розвивати просторову уяву, закріпити поняття «перед», «за», «праворуч», «ліворуч».
Діти роздивляються картинку, де зображено багато персонажів. Кожна дитина обирає собі роль одного з персонажів на картинці і має пояснити, де перебуває той персонаж. Наприклад: «лисичка праворуч від колобка, за зайчиком». Потім діти намагаються самі розташуватися так, як їхні персонажі на картинці. Вихователь допомагає дітям зайняти відповідні позиції, а потім фотографує їх. Світлину порівнюють із картинкою.
Гра «Сад скульптур»
Мета: спонукати до роботи в групі, учити домовлятися і взаємодіяти, розвивати просторову уяву, фантазію.
Діти мають завмерти в певних позах і зобразити скульптурну композицію з певним сюжетом. Сюжет може підказати вихователь. Діти працюють невеликим групами і можуть використовувати нескладний інвентар. Коли одна команда зображає скульптуру, інші намагаються вгадати, що зображено.
Гра «Балакуча картина»
Мета: учити уявляти можливі звуки, спонукати до фантазування, розвивати емпатію.
Дітям показують картину і пропонують уявити, що б могли сказати одне одному живі та неживі об’єкти, зображені на картині.
Гра «Я відчуваю запах»
Мета: учити уявляти та описувати можливі запахи й передавати свої відчуття в оповіданні, фантазувати на основі передбачуваного сприйняття запахів.
Дітям пропонують уявити запахи, які могли відчути персонажі оповідання чи казки в різних ситуаціях, або запахи предметів, зображених на картині, фото тощо. Другий етап гри — скласти оповідання на основі емоцій чи асоціацій, що виникли від певного аромату.
Гра «Торкнися слова»
Мета: розвивати дотикову пам’ять, уяву, мовлення.
Вихователь називає різні об’єкти або показує їх зображення. Дітям потрібно уявити і описати, які ці об’єкти на дотик.
Гра «Торкнися і розкажи»
Мета: розвивати асоціативне мислення, мовлення, уяву, дотикову пам’ять.
Для гри знадобиться 5—10 дощечок, вкритих різними матеріалами (хутром, оксамитом, сірниками, краплями розплавленого воску, наждаком, вельветом, целофаном тощо). Дощечки розкладають у довільному порядку. Дитина торкається дощечок по черзі, уявляє, на що схоже тактильне відчуття, описує свої відчуття і на їх основі будує оповідь.
Гра «Уяви смак»
Мета: учити розподіляти об’єкти на їстівні й неїстівні, закріпити знання про харчування тварин, учити описувати смак словами, розвивати мовлення, уяву, смакову пам’ять.
Вихователь пропонує дитині предметні картинки із зображенням різних персонажів, людей, тварин, а також картинки з їстівними та неїстівними предметами. Дитина розповідає, що із зображеного на картинках могли б з’їсти персонажі і які саме, а також уявляє та описує смак того, що на її думку міг би хтось з’їсти.
Гра «Добери за кольорами»
Мета: тренувати вміння дітей порівнювати об’єкти за кольорами й учити знаходити яскраво виражене колірне рішення в будь-яких знайомих дітям об’єктах, знаходити певні кольори в предметах навколишнього світу, розвивати спостережливість, зорову пам’ять.
Під час прогулянки або поїздки дитині дають іграшку або інший предмет певного кольору. Дитина має відшукати в навколишньому середовищі та назвати предмети такого самого кольору.
Гра «Добери за формою»
Мета: учити порівнювати предмети за формою, знаходити цю форму в предметах навколишнього світу.
Дитині пропонують знайти в кімнаті або на вулиці якнайбільше предметів певної форми. Середовище для пошуку може бути й уявним. Наприклад, вихователь пропонує дитині уявити звичайну кухню та згадати круглі предмети, які там є.
Гра «Добери за матеріалом»
Мета: тренувати дітей порівнювати предмети за матеріалом, з якого вони виготовлені, учити знаходити заданий матеріал у предметах навколишнього світу.
Гра схожа на дві попередні. Дитині пропонують показати або згадати предмети, що зроблені з дерева, металу тощо.
Світлана КОЗАК, вихователь-методист ЗДО ясла-садок № 5
комбінованого типу (для дітей з вадами зору) «Золота рибка»,
м. Первомайськ, Миколаївська обл.
Читайте також у газеті “Дитячий садок” №17:
Фестиваль городній. Cвято для дітей старшого дошкільного віку |
Осіння казка. Заняття для дітей середнього дошкільного віку |
Ковдри для звірят. Заняття для дітей молодшого дошкільного віку |
Подорож до лісу. Заняття для дітей молодшого дошкільного віку |
Мішок яблук. Драматизація казки за участю батьків |
Осіння мандрівка. Заняття з фізкультури для дітей старшого дошкільного віку |
Пофантазуймо. Ігри для розвитку творчої уяви |
Кінетичний пісок. Універсальна іграшка |
Google поспішає на допомогу. 17 сервісів для вихователя-методиста |
У квіткових фей. Заняття для дітей старшої групи компенсуючого типу |
Сонечко ласкаве. Підгрупове заняття для дітей із заїканням |