Мета:
- дати дітям уявлення про поняття «алгоритм» та як його дотримуватися;
- навчити поетапному виконанню будь- якого завдання;
- закріпити навички читання схеми-моделі, алгоритму дій під час роботи з текстовим редактором;
- розвивати вміння орієнтуватися на екрані монітора, вільно володіти мишею і тачпадом;
- виховувати позитивний настрій, бажання досліджувати сучасні технології.
Матеріали та обладнання: комп’ютери, схеми-моделі, картки, дошка, навчально- роз- вивальна програма «РМ 6—7 let» (програма з розвитку мовлення, частина 2, тиждень 7, 21 заняття «Фабрика»).
Хід заняття
І. Організаційний момент
Повторення правил поведінки в комп’ютерному класі.
Вправи на логіку
Керівник гуртка. Діти, сьогодні ми з вами поговоримо про алгоритм. Цікаве слово? А як ви гадаєте, що воно означає? Алгоритм — це порядок виконання певних дій. Наприклад, перед нами стоїть завдання нагодувати рибку в акваріумі. Що ми зробимо спочатку?
- Підійдемо до акваріума.
- Візьмемо в руки коробочку, де лежить корм.
- Відкриємо кришку.
- Візьмемо трохи корму.
- Погодуємо рибок в акваріумі.
- Закриємо кришку коробочки.
- Поставимо коробочку.
- Відійдемо від акваріума.
Керівник гуртка. Ось так ці дії нам потрібно виконувати в певному порядку, щоб здійснити поставлене завдання та не порушити алгоритм.
Дидактична гра «Склади алгоритм дій за малюнком»
Завдання
- Полити квіти
- Відчинити ключем двері
- Пришити ґудзик
- Помити руки
II. Основна частина
Керівник гуртка. Діти, а як ви думаєте, хто основний виконавець алгоритмів? (Людина.)
— Ви запам’ятали основне правило алгоритму? Так, не можна порушувати послідовність. Часто ми виконуємо алгоритми, зовсім не замислюючись над тим, як це правильно робити. Пригадайте, як мама варить суп чи готує якусь страву. Вона виконує все чітко: якщо потрібно кинути в кип’ячу воду сіль, то вона так і кидає, і в ніякому разі не навпаки. Коли ми їдемо в ліфті, ми спочатку заходимо, а лише потім натискаємо кнопку потрібного поверху. Таких прикладів є безліч!
Пояснення роботи на ПК
Керівник гуртка. Сьогодні ми з вами спробуємо попрацювати з алгоритмом на комп’ютері.
У вашому завданні можуть трапитися такі знаки, як «=», або такий самий знак, тільки перекреслений. Це означає, що фігура повинна бути не червона і не синя, а потрібно вибрати інший колір. Швидко встали, вгору потяглися, Руки опустили, подивились вниз. Усміхнулись весело, носик свій дістали, Знову потяглися і рівненько стали. Очі вгору підвели, Потім вліво відвели, Поморгали трохи ними, Очі вниз ми опустили. Потім вправо подивились І долоньками закрились. (Діти вдягли окуляри.)
Виконання завдання дітьми. Робота на комп’ютері
(Вихованці працюють за комп’ютером не більше 7—8 хвилин.)
Керівник гуртка. Діти, фігуру кладуть у машину для переробки. Вам потрібно в алгоритмі дій знайти цю фігуру, врахову- ючи її розміри, колір і натиснути на машині ту кнопку, яку вам підкаже алгоритм. («РМ 6—7 let», частина 2, тиждень 7, 21 заняття «Фабрика»).
Вгору швидко подивились, Очі долу опустились, Знов піднялися до стелі І забігали веселі Вгору— вниз, вгору— вниз. А тепер заплющмо очі, і розплющмо швидко їх. Знов заплющмо та розплющмо, потренуймо м’язи їх.
Керівник гуртка. Діти, а тепер заплющмо очі й уявімо перед собою секундну стрілочку годинника. Прослідкуйте за нею очима в один бік, потім в інший. А тепер розплющте очі та подивіться далеко у вікно.
(Діти виконують вправу. )
III. Підсумок заняття
Керівник гуртка. Діти, із яким новим словом ми з вами сьогодні ознайомилися? Що ж таке алгоритм?
(Відповіді дітей.)
— А як ви думаєте, що може статися, якщо переплутати команди алгоритму?
Дидактична гра «Знайди помилку в алгоритмі»
Керівник гуртка. Наше завдання: створити документ Microsoft Word зі словом «Молодці», розмір шрифту — 20. Ось у мене є такий алгоритм. (Викладаю картки, на яких зображено умовні позначки.) Знайдіть тут помилку.
- Увімкнути комп’ютер.
- Надрукувати « М», « О», «Л», «О», «Д», «Ц», «І».
- На панелі вгорі вибрати 20 шрифт.
4. Натиснути лівою кнопкою меню Пуск.
- Знайти програму MS Office Word, натиснути на неї лівою кнопкою миші. 6. Зберегти документ.
(Діти шукають помилку.)
Керівник гуртка. Ось і завершилося наше заняття. Які труднощі у вас виникали під час нашої роботи? Чи сподобалося вам працювати за алгоритмом?
(Відповіді дітей.)
Використані джерела
- Артюр Л. Використання інформаційно- комп’ютерних технологій у навчально-виховному процесі дошкільного закладу / Л. Артюр // Дитячий садок No 10, 2013 р. — С. 12—17.
- Воронковська Н. О. Використання інформаційних технологій у дошкільній освіті / Н. О. Воронковська, Т. А. Сиротинко, С. В. Панченко. — Дошкільний навчальний заклад No 3, 2012 р. — С. 2—11.
- Горячев А. В. Программа «Информатика в играх и задачах» 1—4 классы [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://gmcit. murmansk.ru/text/information_science/program/ liter/gorachev.htm
- Горячев А. В. Введение в информатику: пособие «Всё по полочкам» / А. В. Горячев, Н. В. Ключ [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://yandex.ru/clck/jsredir?from=yandex.ua%3Byandsea rch%3Bweb%3B%3B&text=Горячев%20А.В.%2C%20 Ключ%20Н.В.%20Введение%20в%20информатику. %20%28%20пособие%20«%20Всё%20пополочкам»%29&uuid=&state=AiuY0DBWFJ4e
- Дорошенко З. Складові Інформаційно-освіт- нього середовища сучасного дитячого садка / З. Дорошенко // Дитячий садок No 3, 2011 р. — С.10—13.
- Карпенко Г. Вплив комп’ютерних ігор на формування уявлень про здоровий спосіб життя у дітей / Г. Карпенко // Дитячий садок No 10, 2013. — С. 22—23.
- Коршунова О. В. Сходинки до інформатики: під- ручник для другого класу загальноосвітніх навч. закл. / О. В. Коршунова. — Київ: Генеза, 2012.
- Кульматицька О. Р. Сходинки до інформатики / О. Р. Кульматицька. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2013.
- Майкова С. А. Обучение информатике дошкольников [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://festival.1september.ru/articles/556850
- Науменко Т. Комп’ютер у роботі з дітьми: основні аспекти використання / Т. Науменко // Дитячий садок N 3, 2011. — С. 22—23.
- Оніпко Н. О. Дошкільник і комп’ютер. Консуль- тація педагога додаткової освіти з інформатики [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http:// dskv822.mskobr.ru/base/add/informatika3
- Піонтковська І. А. Газета — клуб для всіх, хто вчить інформатики маленьких дітей [Елек- тронний ресурс]. — Режим доступу: http://xn-- 80aawbkjgiswr.xn--1-btbl6aqcj8hc.xn--p1ai/article. php?ID=200600906
Світлана Степаненко, Дитячий садок №1, 2017